Het realiseren van een gietvloer

Afgezien van de uitgebreide voorbereiding die gaat zitten in het realiseren van een gietvloer: het aanbrengen van de epoxy coating is een tijdrovend proces. Het duurt ook enkele dagen om goed te drogen. Bovendien moet de eerste laag epoxy volledig drogen voordat de volgende laag wordt aangebracht. Je laat het dus beter door een expert doen, zoals gietvloer.nl. Gietvloeren zijn tof. Je zult het zeker ervaren.

Gevoeligheid

Epoxyvloeren en andere gietvloeren moeten precies volgens de voorschriften worden aangebracht. Als dat niet goed gebeurt, zal de vloer niet zo lang meegaan als zou moeten. De coating wordt ook vrij gemakkelijk bekrast. Het is erg moeilijk om verfresten van de coating te verwijderen. De coating moet alleen worden aangebracht in de tijd van het jaar dat de luchtvochtigheid laag is. Dit komt omdat vocht de duurzaamheid van deze vloeren kan aantasten.

Wij raden je aan een luchtontvochtiger te gebruiken om de luchtvochtigheid gedurende 24 uur te verlagen voordat je de eerste laag hars aanbrengt. Hierdoor wordt zoveel mogelijk vocht aan de lucht onttrokken, waardoor wordt voorkomen dat er vocht onder de vloer komt te zitten als de harsafwerking eenmaal is aangebracht.

Hechting

De betonvloer moet goed gedroogd, voorbereid en gereinigd zijn voordat je epoxy aanbrengt om hechtingsproblemen te voorkomen. Epoxy hecht niet goed in een vochtige omgeving zoals een kelder. De epoxy verf bladdert van de vloeren af indien aangebracht in een vochtige omgeving op een vochtige vloer.

Vocht

Omdat het materiaal niet ademt als het eenmaal is uitgehard, kan eventueel vocht dat onder het oppervlak zit een probleem zijn als het verdampt. Dit kan ertoe leiden dat de vloer moet worden gerepareerd of opnieuw moet worden afgewerkt, omdat er in sommige gevallen bobbels of knikken in het vloermateriaal kunnen ontstaan.

Extra kosten

Huiseigenaren moeten speciale reinigingszuren en andere chemicaliën kopen om ervoor te zorgen dat de epoxy hecht. Het is ook nodig om speciale beschermende kleding, beschermende brillen en ademhalingsapparatuur aan te schaffen en te gebruiken bij het gebruik van deze chemicaliën. Dit verhoogt niet alleen de hoeveelheid tijd en moeite die nodig is, maar in sommige gevallen kan het ook de kosten verhogen.