Wat wel en niet doen bij zelf plaatsen van zonnepanelen?

Het laten plaatsen van zonnepanelen. Daar zitten er minder risico’s aan gebonden dan als je het zelf doet. Een kleine groep waagt de kans om het toch zelf te doen. Die zitten toch soms met de twijfel om het zelf te doen. Dit stappenplan gaat jou helpen om je angst te overwinnen en geld te besparen.

Welke vragen moet ik mezelf afvragen?

De volgende vragen moet je aan jezelf kunnen stellen voordat je begint met het leggen van de zonnepanelen. In de voorbereiding zit veel tijd gebonden.

Vraag 1: De zonnepanelen zelf, ga je die horizontaal of verticaal neerleggen?

Vraag 2: Ga ik de zonnepanelen neerleggen in de richting van het zuiden?

Vraag 3: Hoeveel zonnepanelen zal ik neerleggen?

Wat moet ik wel en niet doen bij het zelf plaatsen van zonnepanelen?

Er zijn wat handige dingetjes en feitjes die je moet weten bij de voorbereiding, als je de zonnepanelen gaat aanleggen en wanneer je de zooi moet opruimen. Kortom, als je dit goed doorleest, komt het goed.

Het weer is een belangrijke factor

Wanneer je de zonnepanelen gaat neerleggen is het verstandig om de zonnepanelen op een bewolkte dag te plaatsen. Als de zon schijnt, wordt het licht in de panelen weerkaatst. Dat is niet bepaald fijn. Ook is regen is niet fijn om in te werken. De regen komt in je ogen, het paneel wordt drijfnat en kan uit je handen glippen.

Kortom, het weer is een belangrijke factor om mee te nemen als je van plan bent om zonnepanelen te installeren.

Let op je budget

Je krijgt te maken met extra installatie materiaal. Hierbij moet je denken aan spullen als rails en dakhaken. Met deze handige spullen kan je jezelf verzekeren aan je dak en is de kans groot dat je op een veilige manier zonnepanelen kan installeren. Maak daarom je budget extra zo groot in verband met risico’s die je kunt oplopen bij deze gevaarlijke taak.

Veilig werken

Het advies als je bekabeling gaat aanleggen. Kies voor waterdicht, is eigenlijk de verplichting als je voor bekabeling kiest. Nederland is namelijk regenachtig.

Nog een aankoop: voor de bekabeling is het handig om speciale doorvoerpijpen te kopen en een gat te maken van 2 cm in uw dak. Wees precies, want regen of sneeuw kunnen erdoor heen vallen.

Conclusie van deze blog

Nu je dit stappenplan goed hebt doorgelezen, zit er vast een twijfel in of je het echt zelf wilt doen. Er zit namelijk veel werk aan vastgebonden en brengt risico’s met zich mee. Als je er niet zeker van bent wat je moet doen, dan is het volgende het beste om te doen. Neem het besluit om het door iemand anders de zonnepanelen te laten installeren. Diegene van het gekozen bedrijf heeft veel meer ervaring en heeft geen hoogtevrees. Er zit nog een voordeel aan vast. Wanneer jij iemand laat inhuren, is voor jou in ieder geval wordt de kans op een ongeluk kleiner en de kans van leven juist groter. Ben je op zoek naar iemand die zonnepanelen aanlegt? Apsolar.nl is de ideale zonnepanelen installateur.